Ul Pazniak „When the shit hits the fan”

Otwarcie wystawy: 8 grudnia (czwartek), godz. 19:00 | Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa czynna do 31 grudnia 2016.
Wstęp na wystawy w Bank Pekao Project Room jest bezpłatny.

Kuratorka: Anna Sienkiewicz
Koordynator Bank Pekao Project Room 2016: Kamil Kuskowski
Koordynatorka wystawy: Joanna Manecka

W praktyce artystycznej Uladzimira Pazniaka dostrzegamy zdolność do syntetyzacji. W swoich pracach artysta łączy wielowarstwowość narracji i szereg odniesień, jednocześnie posługując się minimalistyczną formą.
Szkieletem wystawy pod tytułem: „When The Shit Hits The Fan” jest instalacja. Zgeometryzowane formy, według których ta instalacja jest zbudowana, staję się dokumentem relacji pomiędzy podmiotem a okrucieństwem wizualnym wywodzącym się od tych form i tworzą strukturę która wprowadza zaburzenie w porządek rzeczy.
Tytuł wystawy, to związek frazeologiczny, często używany aby nazwać sytuacje wychodzącą z pod naszej kontroli i wpływu.

Uczestnicząc w wystawie zgadzasz się na przejęcie przez artystę kontroli.

Wizualne okrucieństwo jest jednym z kluczowych elementów budujących materię wystawy. Nie jest ono jednak przedstawione w sposób bezpośredni – zaprezentowana widzom instalacja wykorzystuje estetykę minimalizmu. Jest ona oszczędna w użyciu form i tekstur; artysta redukuje środki wyrazu, jako jedną z istotnych cech stosuje skalę.
Prostota powstałego obiektu powinna być momentem doskonałej, statycznej równowagi pomiędzy nim, a widzem; transformować niedoskonałą rzeczywistość poprzez obecność kształtów geometrycznych, które dążą do formy idealnej. Ale wystawa tylko pozornie jest bierna i stateczna – geometryczne, syntetyczne elementy – zaburzają porządek rzeczy, ingerują w strefę komfortu. Poprzez monumentalność pracy odczuwamy ją początkowo całościowo, bez podziału na fragmenty. Cykliczność, powtarzalność elementów tej pracy to jednak gwałt wizualny dla oka – okrucieństwo zawarte jest w jej konstrukcji.
Widz zostaje wprowadzony w pole oddziaływań licznych wątków, które kumulują się w formie zaprezentowanego obiektu. Podkreśla ona gęstość świata, w którym żyjemy. Ta esencjonalność i nasycenie jest w tym kontekście niebezpieczna, wywiera nieustanny napór. Instalacja staje się dokumentem relacji pomiędzy podmiotem a genealogią form, które wywodzącą się z pojęcia brutalności i budzą niepokojące poczucie braku kontroli. Podkreśla to także tytuł wystawy – „When The Shit Hits The Fan”.
Brak wpływu, kontroli – podkreślają rolę przypadku w procesie twórczym. Niektóre z elementów instalacji przywodzić mogą na myśl skojarzenia z wynikami przypadkowych czynności, łącząc się, paradoksalnie, z dbałością o dokładne, techniczne wykonanie – powstawaniu wystawy towarzyszyły liczne szkice i makiety.
Analiza praktyk mających służyć dyscyplinie i opresji, oraz schematów narzędzi wymierzania kar, sprawiła, że instalacja nabrała nieuchronnie charakteru fetyszu, który bierze udział w grze dominacji i uległości. Jednostka społeczna wplątana jest w tę hierarchiczną strukturę. Dostrzec tu możemy także odniesienie do współczesnej popkultury, która na swoje potrzeby coraz mocniej poskramia i asymiluje elementy związane z kulturą sadomasochistyczną. To co atrakcyjne i mające służyć specyficznej formie przyjemności, ukrywa jednak dużo bardziej złożony ciężar gatunkowy.

W praktyce artystycznej Uladzimira Pazniaka można zaobserwować szczególną zdolność do syntetyzacji i precyzji. Nie jest on jednak ukierunkowany na wykorzystywanie jednego medium, używa różnych środków w zależności od tematyki, którą podejmuje. Tworzone przez niego prace stanowią połączenie wielowarstwowej narracji i szeregu odniesień, jednocześnie uwalnia on sztukę od natłoku form współczesnego języka wizualnego.

Ul Pazniak urodził się w Białoruskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej w 1985 roku. Laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Tytuł magistra sztuki uzyskał w 2016 roku na wydziale Malarstwa i Nowych Media Akademii Sztuki w Szczecinie. W swojej praktyce artystycznej posługuję się takimi mediami jako rzeźba, rysunek, performance i wideo.

Bank Pekao Project Room
We współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Banku Pekao S.A. narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao Project Room. Począwszy od kwietnia 2012 roku CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich twórców. Do tej pory odbyło się ok. 50 wystaw, m.in. takich artystów jak: Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Piotr Grabowski, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec czy Małgorzata Szymankiewicz.
Formuła tegorocznej odsłony programu Bank Pekao Project Room zakłada prezentację prac artystów najmłodszego pokolenia, dla których możliwość prezentacji własnej twórczości w Zamku Ujazdowskim jest szansą na w pełni profesjonalne zaprezentowanie swojego własnego potencjału artystycznego oraz wykonania ważnego kroku w kierunku zbudowania własnej kariery artystycznej. Wszystkie prezentacje są przygotowywane specjalnie do przestrzeni Project Room i mają charakter premierowy. Projekty są realizowane we współpracy z młodymi kuratorami. Wybrani do tegorocznej edycji programu Bank Pekao Project Room artyści i kuratorzy reprezentują zarówno różne ośrodki artystyczne w Polsce jaki i różne tendencje i koncepcje pojawiające się w obszarze sztuki aktualnej.

~~~
Partner projektu Project Room: Bank Pekao S.A.

Patron medialny Bank Pekao Project Room: Fundacja Bęc Zmiana, NOTES.NA.6.TYGODNI, Magazyn Szum

Patroni medialni CSW: Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl Warszawa, Gazeta Co Jest Grane, Esquire Polska, Aktivist, artinfo.pl, Stolica

Projekt realizowany przy wsparciu Województwa Zachodniopomorskiego.

image001http://wzp.pl/

u-jazdowski_pazniak_plakat_druk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *