Schubertiada – międzynarodowy koncert w Pałacu pod Globusem

W niedzielę 26 kwietnia w Pałacu pod Globusem w Szczecinie odbyła się wspaniała międzynarodowa Schubertiada. Porozumienie w sprawie wspólnej organizacji wydarzenia podpisały jeszcze w marcu trzy instytucje: Szczecińska Akademia Sztuki, Stowarzyszenie Muzyczne (Musikverein) „BEL CANTO Ueckermünde” e.V. i Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków (SPAM).

Temat przewodni koncertu stanowiła rzeczywiście muzyka skomponowana przez Franciszka Schuberta. Pierwsze Schubertiady organizowane były jeszcze za życia kompozytora, przed dwustu laty, w salonach posiadłości zamożnie urodzonych osób. Tradycja tych koncertów kultywowana jest regularnie do dziś w różnych krajach, szczególnie w ojczyźnie Schuberta, w Austrii.

Pośród niemal 600 pieśni, tylko w roku 1815 Schubert skomponował ich aż 150, a rok później 100. Natchnienie stanowiły dla niego teksty różnych autorów, które w jakiś sposób go poruszyły. Tematycznie odnoszą się one do wszystkiego, do przyrody, wędrówki, różnych odcieni miłości, do zdrady i wielu innych dziedzin życia. I taki właśnie przekrój tematyczny zaprezentowali studenci wokalistyki (Anna Jarmołowicz-Waszczuk, Alena Khomich z Białorusi, Agata Porczak, Wanda Wojciechowska, Aleksandra Wojtachnia, Joanna Wojtowicz, Paweł Guz) oraz instrumentaliści Akademii Sztuki w Szczecinie (Sandra Przyjemska, Emilia Raiter, Michał Landowski, Kacper Odrobny, Marek Pytlak), studentka Akademii Muzyczno-Teatralnej w Londynie Friederike Bieber z Niemiec, uczennica klasy śpiewu solowego Szkoły Muzycznej w Ueckermünde Marte Lewald oraz wykładowca śpiewu solowego Akademii Sztuki dr Sylwia Burnicka – Kalischewska.

Koncert poprowadziła dr Maria Behrendt, inicjatorka i koordynator imprezy.

W odpowiedni nastrój, słuchaczy szczelnie wypełniających Salę Kameralną Pałacu pod Globusem, wprowadziła „Fantazja na 4 ręce” D 940 na fortepian zaprezentowana przez Michała Landowskieo i Kacpra Odrobnego. Zapachniało wiosną dzięki „Pieśni wiosennej” („Frühlingslied“) zaśpiewanej przez Aleksandrę Wojtachnię z towarzyszeniem harfy (Sandra Przyjemska), „Polnej różyczce” („Heidenröslein”) i „Pastuszkowi na skale” („Der Hirt auf dem Felsen”) w wykonaniu Agaty Porczak i Marka Pytlaka (klarnet) oraz Michała Landowskiego, który akompaniował wokalistom na fortepianie. Temat wędrówki zaakcentowany w „Pastuszku na skale” Agata Porczak kontynuowała w utworach „Wędrówka” („Das Wandern”) i „Dokąd” („Wohin”). Obie pieśni należą do cyklu „Piękna młynarka” („Die schöne Müllerin“), tak jak i „Kwiaty młynarza” („Des Müllers Blumen”), o których opowiedziały Joanna Wojtowicz i Sandra Przyjemska na harfie. Emocje diametralnie zmieniła, nie mogąc znaleźć ukochanego, Marthe Lewald pieśnią „Gdzie błądzisz?” („Wo irrst du”). Dołączyły do niej Wanda Wojciechowska z utworami „Pierwsza strata” („Erster Verlust”) i „Małgorzata przy kołowrotku” („Gretchen am Spinnrade”), dr Sylwia Burnicka – Kalischewska z pieśnią „Mężczyźni są niegodziwi” („Die Männer sind mechant”) oraz Aleksandra Wojtachnia z „Drzewem Lipy” („Der Lindenbaum”). „Na Dunaju” („Auf der Donau” – Paweł Guz) popłynął „Śpiew na wodzie” („Auf dem Wasser zu singen”) Friederike Bieber, a znany „Pstrąg“ („Die Forelle“ – Joanna Wojtowicz) niemal wskoczył do „Jeziora Erlaf“ („Erlafsee“ – Friederike Bieber). Przez łzy śmiała się Alena Khomich („Lachen und Weinen”), a o szczęściu wzdychały w dwóch pieśniach („Seligkeit” i „Seufzer”) Marhe Lewald i harfistka Emilia Raiter. Tęsknota za ukochanym zdominowała romans ze śpiewogry „Zaprzysiężeni” („Die Verschworenen”) wyśpiewany przez Annę Jarmołowicz – Waszczuk z Markiem Pytlakiem na klarnecie, a także „Serenadę” („Ständchen”) Friederike Bieber. Koncert zakończyła cudowna muzyczna oda „Do muzyki” („An die Musik”), zaprezentowana przez dr Sylwię Burnicką – Kalischewską.

Wszystkie utwory wokalne wykonane zostały w języku oryginalnym, po niemiecku. Dzięki wkładce do programu z tekstami pieśni i ich tłumaczeniami, których dokonali dr Sylwia Burnicka – Kalischewska, Paweł Behrendt i Anna Jarmołowicz – Waszczuk, goście swobodnie mogli śledzić treść śpiewanych kompozycji i delektować się pięknem muzyki.

Młodych artystów do występu przygotowali: prof. Grażyna Flicińska – Panfil, dr Sylwia Burnicka – Kalischewska, dr Ewa Filipowicz – Kosińska, dr Joanna Tylkowska – Drożdż (klasy śpiewu solowego Akademii Sztuki w Szczecinie), prof. Marilyn Rees (klasa śpiewu solowego Guildhall School of Music and Drama w Londynie), prof. Bogusław Rottermund (klasa fortepianu AS), prof. Elżbieta Karaś-Krasztel (klasa kameralistyki), mgr Barbara Stalmierska (klasa harfy AS), prof. Bogdan Jakubowski (klasa klarnetu AS).

Na zdjęciu od lewej Paweł Guz, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia, Friederike Bieber, dr Sylwia Brnicka – Kaischewska, Anna Jarmołowicz – Waszczuk, dr Maria Behrendt, Wanda Wojciechowska, Marthe Lewald, Michał Landowski, Alena Khomich, Joanna Wojtowicz, Emilia Raiter. Foto: Romuald Kalischewski

Na zdjęciu od lewej Paweł Guz, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia, Friederike Bieber, dr Sylwia Burnicka – Kalischewska, Anna Jarmołowicz – Waszczuk, dr Maria Behrendt, Wanda Wojciechowska, Marthe Lewald, Michał Landowski, Alena Khomich, Joanna Wojtowicz, Emilia Raiter. Foto: Romuald Kalischewski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *