Koreanka SuJin Bae wygrała IV. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermünde

W czwartek 29 października 2015 roku miał miejsce Koncert Laureatów IV. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, podczas którego wręczano nagrody najlepszym śpiewakom tegorocznej edycji (23-29.10.2015). W konkursie zaprezentowało się ponad 100 młodych wokalistów z 19 krajów świata. Także już na uroczystej Inauguracji było międzynarodowo. Dwa zespoły – Chór Żeński Akademii Sztuki w Szczecinie i Chór Żeński New Voices z Ueckermünde pod dyrekcją dr Sylwii Fabianczyk-Makuch wspólnie wykonały program przeplatający oficjalne mowy m.in. Burmistrza Miasta Ueckermünde Gerda Walthera. Jako soliści zaprezentowali się Hanna-Lisa Karbe und Alexander Kalischewski, uczniowie Szkoły Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow. Akompaniował im Maestro Diego Crovetti z Mediolanu, który towarzyszył także młodemu skrzypkowi Szkoły Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow Eliasowi Samuelowi Rörigowi. Kathleen Stage, na co dzień dyrygentka Chóru New Voices, była gospodarzem wieczoru inaugurującego Konkurs Perottiego. Publiczność była zachwycona. 28 i 29.10. amatorzy pięknego śpiewu mieli okazję przeżyć prawdziwą ucztę. Orkiestra Szczecińskiej Akademii Sztuki pod batutą prof. Jacka Kraszewskiego towarzyszyła finalistom i laureatom IV. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde. Pierwsza i druga runda odbywa się przy akompaniamencie fortepianu. Konkurs Perottiego od lat cieszy się bardzo dobrą opinią krytyków, międzynarodowych mediów, obserwatorów, uczestników, pedagogów śpiewu solowego i publiczności. Niektórzy słuchacze czekają z niecierpliwością na to wydarzenie i przyjeżdżają specjalnie z miejsc odległych nawet o kilkaset kilometrów od Ueckermünde, by brać udział w festiwalu. Tylko w finale uczestniczyli śpiewacy z Chin, Czech, Islandii, Kanady, Korei, Łotwy, Niemiec, Polski i Szwecji. Jurorzy zgodnie ocenili poziom konkursu na jeszcze wyższy, niż w roku 2013. W tym roku w skład międzynarodowego jury weszli doświadczeni śpiewacy operowi, będący profesorami śpiewu solowego w uczelniach artystycznych: prof. Anna Korondi / Węgry, dr Sylwia Burnicka – Kalischewska / Niemcy, Polska, Friederike Meinel / Niemcy, prof. Marilyn Rees / Wielka Brytania, prof. Janet Williams / USA, maestro Diego Crovetti / Włochy, prof. Johannes Mannov / Dania i prof. Wlodzimierz Zalewski / Polska. Publiczność wybrała na swoją ulubienicę tę samą osobę, której jury przyznało zwycięstwo w konkursie – Grand Prix – 29-letnią koreańską sopranistkę SuJin Bae z Uniwersytetu Sztuki w Berlinie. Już w pierwszej rundzie zachwyciła ona swoją interpretacją arii Konstancji „Ach ich liebte“ z mozartowskiego „Uprowadzenia z Seraju”, za co przyznano jej Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Arii Klasycznej. Jednakowoż zręcznie zabrzmiała jej druga runda, m.in. z arią Lindy „O luce di quest’anima” Donizettiego z opery „Linda di Chamounix“ oraz w finale z orkiestrą aria Królowej Nocy „O zittre nicht“ z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta, uhonorowana Nagrodą Specjalną Festiwalu Opernale e.V. – rolą Królowej Nocy w wystawieniu „Czarodziejskiego fletu” w sierpniu 2016. Stowarzyszenie Muzyczne „BEL CANTO Ueckermünde“ e.V. w ramach nagrody specjalnej zaprosiło sopranistkę na koncert do Ueckermünde wiosnę 2016 roku.

Świetnie wypadli młodzi polscy śpiewacy: w najmłodszej grupie 16-17-latków Magdalena Dudek z Wrocławia (sopran, II miejsce) i Julia Debowska, sopran polskiego pochodzenia z Kanady (III miejsce). W grupie uczniów śpiewu solowego w wieku od 18 do 20 lat III miejsce zajęła Sylwia Salomońska (sopran), a pośród studentów licencjatu brylował bas Łukasz Jakubczak, który poza I miejscem zapewnił sobie Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Basowego i Nagrodę Specjalną Festiwalu Opernale – rolę Sarastra z „Czarodziejskim flecie” w sierpniowej realizacji opery w 2016 roku. Drugie miejsce ex-aequo przyznano także Polakom: sopranistce Hannie Okońskiej (dodatkowo Nagroda Specjalna za Najlepszą Interpretację Utworu z XX lub XXI wieku za pieśń Grajnerta „Mysterioso”) i Sławomirowi Kowalewskiemu (baryton). Finalista Rafał Polek wyśpiewał sobie Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Barytonowego.

Pozostali laureaci to w grupie A I (16-17 lat) tenor z Czech Vincenc Ignac Novotny (I miejsce), w grupie A II (18-20 lat) tenor z Łotwy Kristaps Ivanovs (II miejsce – pierwszego nie przyznano), w grupie studentów licencjatu III miejsce ex-aequo Alfheidur Erla Gudsmundottir, Maria Konradsdottor (soprany z Islandii), w grupie studentów studiów magisterskich Niemka Theresa Steinbach zajęła I miejsce (otrzymała także Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Pieśni Niemieckiej za „Die junge Nonne” Schuberta), Koreańczyk Kim Young Jae – miejsce II, a szwedzki kontratenor Viktor Priebe podzielił III miejsce z Luise von Garnier, najpiękniejszym mezzosopranem konkursu (nagroda specjalna). Viktor otrzymał także Nagrodę Specjalną dla Najpiękniejszego Głosu Kontratenorowego. Nagrodami Specjalnymi wyróżniono następujących uczestników: Natali Reich – Nagrodą Specjalną za Najlepszą Interpretację Arii Barokowej za „Amen Alleluja” Händla, Nagrodą dla Najpiękniejszego Sopranu Marię Konradsdottir (Islandia), Nagrodą Specjalną za Najlepszą Interpretację Arii z Mszy, Kantaty lub Oratorium – Alfheidur Erla Gudmundsdottir – sopran (Islandia) za „Laudate pueri“ A. Vivaldiego, Nagrodą Specjalną za Najlepszą Interpretację Pieśni z Kraju Ojczystego – Maria Konradsdottir, sopran (Islandia) za pieśń „Gigjan” S. Einarssona oraz Viktor Priebe, kontratenor (Szwecja), za pieśń „Skarsliparegossen” E. G. Gijera. Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Pieśni lub Ballady Carla Loewego – koncert zorganizowany przez Międzynarodowe Towarzystwo Carla Loewego w Löbejün otrzymała Hana Holodnakova – sopran (Czechy) za interpretację pieśni „O süsse Mutter” Carla Loewego, a Nagrodę Specjalną za Najlepszy Akompaniament – Dorota Kuczyńska-Tlałka (Polska).

Atmosfera podczas całego konkursu była bardzo dobra. Zadbały o to m.in. Stowarzyszenie Altstadtverein e.V. oraz Rotary Cub zur Ueckermünder Heide, które wspólnie ze Stowarzyszeniem „BEL CANTO Ueckermünde” e.V. przygotowały wieczór powitalny dla wszystkich uczestników konkursu i jurorów w Strandhalle w Ueckermünde, serwując nie tylko coś dla podniebienia, ale także ciekawą prezentację o mieście Ueckermünde i o regionie Uecker-Randow.

Organizatorzy dziękują serdecznie Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej w Warszawie, Fundacji NDR – Kulturförderung in Mecklenburg-Vorpommern, Steffen-Media-Kulturförderung (Friedland, Berlin), Firmie Agrar-Service GmbH Strasburg, Fundacji Sparkassenstiftung Uecker-Randow, wszystkim sponsorom i uczestnikom akcji „Liczy się każde euro“ za wsparcie, bez którego przeprowadzenie czwartej edycji Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego nie byłoby możliwe.

Podziękowania należą się także rodzinom, które nieodpłatnie gościły uczestników konkursu, pomocnikom, współpracownikom Kurortu Ueckermünde, członkom Stowarzyszenia Muzycznego „Musikverein BEL CANTO Ueckermünde” e.V., Szkole Muzycznej Kreismusikschule Uecker-Randow oraz wspaniałej publiczności, która swoją obecnością na koncertach „Musikverein BEL CANTO Ueckermünde” e.V. znacząco wsparła Konkurs Perottiego.

Bildunterschrift

Bildunterschrift

Bildunterschrift

Bildunterschrift

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *