Bogusław Rottermund/Twoja Muza nr 5/2015

W najnowszym numerze czasopisma Twoja Muza prof. dr hab. Bogusław Rottermund w artykule Haydn na fortepianie analizuje najnowsze interpretacje Bobby’ego Mitchella, grającego na zabytkowym instrumencie z XVIII w.

Nagrania sonat klasyków wiedeńskich realizowane na historycznych fortepianach, bądź ich kopiach posiadają długoletnią tradycję. Większość z nich obarczona jest jednak z jednej strony „archaicznym” brzmieniem ówczesnych instrumentów, a z drugiej pianiści stosują współczesną technikę gry zupełnie niedostosowaną do ponad dwustuletnich mechanizmów i „przebijają” dźwięk przeradzający się w stuk. Najjaskrawszym przykładem są „taśmowe produkcje” (komplety sonat Haydna, Mozarta, Beethovena) w wykonaniu Ronalda Brautigama. Bardzo udane artystyczne wizje znawcy tematu – Paula Badury-Skody – liczą już sporo lat i są trudniej dostępne. Z tym większą przyjemnością można sięgnąć wykonania amerykańskiego pianisty Bobby’ego Mitchella. Ciekawym i niemal niespotykanym uzupełnieniem CD są utrzymane w klasycznym stylu improwizacje wykonawcy na tematy granych utworów. Płyta stanowi ciekawą i niespotykaną alternatywę dla standardowych nagrań najstarszego z klasyków wiedeńskich.

Zachęcamy do lektury.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *